Šport

Svetový pohár: Nové Město na Morave – alebo ako som si spackal prvý sveťák

Túto akciu veľmi predstavovať netreba, ide totiž o pravdepodobne najznámejší XC pretek na svete. Aréna Vysočina, v ktorej sa tento okruh nachádza, ponúka všetko, čo má svetový cross-country okruh obsahovať.

Už niekoľko rokov sa tu koná svetový pohár – nielen na horských bicykloch, ale predovšetkým aj zimného biatlonu. Ohromná atmosféra tohto miesta privíta na tieto akcie vždy ľudí z celej Európy, pretože zážitok to je neopísateľný.

Darmo, Česi to vedia, a patrí im za to klobúk dolu. Trať Xcéčka vo svete vyniká predovšetkým svojou prírodnosťou. Umelo vytvorený úsek je azda len asfaltový pumptrack, ktorý je tu na trati novinkou. Prvé kratšie zavádzacie kolo vedie po širokej lesnej ceste (kvôli lepšej možnosti predbiehania), po ktorom už prichádzajú klasické veľké okruhy na technickej trati plnej prekážok, rýchlych zjazdov a náročných výšľapov.

Každá sekcia tu má svoj názov – pomenovaný podľa sponzorov pretekov, ako napríklad: Shimano Expert Climb, Mercedes – Benz Vertical Drop, Red Bull AC/DC a podobne. Nie je to len trať, ktorá je vo svete horskej cyklistiky výnimočná, ale tiež atmosféra, ktorú tu diváci vedia spraviť naozaj neskutočnú. Tribúny s kapacitou 15 000 divákov sa zaplnia behom chvíle a pozdĺž celej trate lemujú jej okraje burácajúci srdciari horských kôl, ktorí vo vás vedia zapnúť taký výkon, o ktorom ani sami neviete :). No, to sa, bohužiaľ, tohto roku opäť nekonalo.

Akcie som sa zúčastnil s reprezentačným tímom, s ktorým sme sa do dejiska presunuli už vo štvrtok kvôli PCR testovaniu všetkých účastníkov, bez ktorého nebolo možné vstúpiť do arény. Počasie bolo opäť nepriaznivé, tak ako aj na Slovensku, stály dážď „upravoval“ po svojom trať každú hodinu.

Práve na ňu sme sa dostali v piatok počas oficiálneho tréningu, a technika opäť plakala :D. Skalnaté a korenisté zjazdy síce za mokra budia rešpekt, no neboli ani zďaleka takou prekážkou ako rozmočené strmé korenisté výjazdy plné blata.

V piatok večer konečne dážď utíchol, na chvíľku vyšlo slnko a o 18:00 to v aréne Vysočina začalo vrieť shortrack-om (XCC) žien, a neskôr mužov, ktorých sme sa rozhodli ísť pozrieť. Okruh Shortrack-u býva kratší (cca 1 – 1,5 km) a jazdí sa zvyčajne do 25 minút.

Od roku 2018 je to oficiálna súčasť svetového pohára a jazdci (zvyčajne prvých 40 vo svetovom rebríčku UCI) v ňom bojujú nielen o body do svetového pohára, ale najmä o štartové pozície na hlavnom (nedeľnom) XCO-čku. Pretek býva veľmi dynamický, taktický, a často končí finálnym špurtom skupiny pred cieľovou páskou.

Ženský závod ovládla mladá Britka Haley Batten (Trinity racing) celkom jednoznačne, no v mužskej kategórii to bola najmä bitka dvoch „klasikárov“ Toma Pidcocka (INEOS Grenadiers) a Mathieua Van Der Poela (Alpecin Fenix), ktorí si to rozdali medzi sebou až na cieľovej páske, kde na posledných metroch dokázal MVDP prešpurtovať len 21-ročného Brita a potvrdiť tak dominanciu v tejto disciplíne (čo štart – to víťazstvo.).

Štart mojej kategórie do 23 rokov bol naplánovaný v sobotu o 15:00. Kým ešte doobedu vydržalo juniorským kategóriám dobré počasie, od obeda začalo liať ako z krhly. Na štart sa nás postavilo 148 pretekárov z 35 krajín sveta. S mojím číslom 72 som sa radil niekde v polovici štartového poľa, presne tam, kde to obvykle po štarte padá:).

A veru, aj tak bolo. Po štarte sa balík rozbehol do takej rýchlosti, že človek mal dosť čo robiť, aby niečo cez prskajúcu vodu videl. Sprava to padlo, zľava to padlo, niekto roztrhol reťaz, no ja som bezchybne fičal dopredu. Behom pár sekúnd po nájazde do terénu sme už vyzerali všetci akoby v rovnakom drese :).

Tempo bolo extrémne, no po prejazde kola tabuľa ukazovala niečo okolo 50. miesta, čo bolo super. Poradie sa neustále menilo, veď každý z tých XY jazdcov za chrbtom čakal na každé vaše zaváhanie, na ten najmenší priestor predbehnúť. Ďalšie kolo už bolo znovu o čosi lepšie, keď tabuľa ukazovala okolo 40. miesta, no v treťom kole, na kamenistom zjazde „NSA Rocks“ to prišlo.

Po prejazde sekcie som hneď pocítil pod zadkom „ráfik“. Veľmi zlé miesto na defekt, nakoľko to bol prvý zjazd po prvom depe, a k druhému to bola ešte poriadna štreka. Navyše, v úzkych trailoch som musel viac uhýbať ostatným jazdcom než utekať a eliminovať straty. Po nahodení kolesa v depe už bola, bohužiaľ, strata veľmi veľká a rozhodcovia ma po následnom zjazde museli z trate stiahnuť.

Moja prvá premiéra na svetovom pohári veru nedopadla ružovo. Priebeh a výkon vyzeral sľubne, no počíta sa výsledok. Ako sa hovorí, defekt je len chyba jazdca, a tá si to ešte naschvál vybrala zrovna teraz, po asi dvoch rokoch „čistého jazdenia“ :D. Taktiež sa o smútku hovoriť nedá, niežeby to človeka trochu nehnevalo, no s takou skvelou partiou chalanov – kolegov to ani nejde okolo :).

Po preteku sme sa museli umyť v miestnom potoku, aby nás spoznali naši tréneri, a na rozpoznávanie bicyklov zas slúžili umývacie boxy s vapkami a kompresorom (palec hore). Aj napriek diváckej neúčasti to bol pre mňa ohromný zážitok, a konečne som si zmeral sily aj s pretekármi mimo EÚ, veď našu kategóriu vyhral Carter Woods (Norco Factory Team XC) z Kanady. Kompletné výsledky nájdete na tomto odkaze: VÝSLEDKY

Nedeľný závod žien a mužov som si vychutnal už z pohodlia domova, a veru opäť sa bolo na čo pozerať. Niežeby to bol krvilačný súboj veľkej skupiny, no bolo obdivuhodné sledovať Toma Pidcocka (INEOS Grenadiers) pri jeho treťom štarte na MTB tohto roku, ako za sebou necháva „konkurenciu“, a mieša tak karty pred nadchádzajúcou olympiádou. Zo žien sa taktiež suverénnym spôsobom z víťazstva radovala Francúzska Loana Lecomte (Massi), ktorá, rovnako, pri takom mladom veku začína kraľovať ženskej MTB scéne.


Stručne o mne. Kristián Jánošík, 21-ročný maník do pretekov na galuskach a XCéčiek. Do tváre ho veľmi nevídate, no zato jeho kokpit z gopro videí poznáte už naspamäť. Prácou sa venuje e-shopu, našej požičovni a zbieraniu akčných záberov z akcií. Inakšie pokojný a skromný človek, až kým si nepripne štartovné číslo :D. O sebe príliš nenarozpráva, no s vašimi požiadavkami vám ochotne poradí.

Mohlo by vás zaujímať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *