Porovnania a recenzie

TEST: ROCK MACHINE BLIZZARD INT2 e90-29 RZ 2020

Rock Machine – už známa česká značka bicyklov je na trhu viac ako 25 rokov a prináša nám biky hlavne do horského terénu. Svojimi sloganmi “Having fun behind bars” alebo “we trust in trail” dáva jasne najavo, do ktorej kategórie ich stroje patria.

Motor a ja
V poslednej dobe nastal vo svete ebikový boom. Väčšina ľudí však kupuje bicykle bez skúseností,   často aj bez rozumu. Toto je moja prvá  skúsenosť s poriadnym ebikom,  no o to viac sa teším na novú skúsenosť.  Prečo spomínam poriadny ebik? Nejde totiž o žiadnu hračku na cesty, šotolinky, či, nedajbože, na  nákupy do Jednoty na opačnom konci dediny.
Tento model je ukážka spojenia top výbavy enduro bicykla s top výbavou elektrického pohonu. Aby toho nebolo málo, TOP model pre sezónu 2020 sa k nám dostal v race úprave, a tak je na ňom oproti sériovej výbave navešaná ešte nejaká jedna až dve tisícky navyše.

Kde sa vzal, tu sa vzal
Rock Machine sa s koncepciou elektrického celopéra pohráva už  nejaký ten piatok. Prvá verzia Blizzardu s pohonom  uzrela svetlo predajní v roku 2016.  Do rámu sa  vtedy podarilo integrovať 504 Wh  batériu od Shimana. Rám  bol vystužený a  dvojitá rámová trubka s  komorami vyzerala extrémne mohutne. Musíme priznať farbu –  vtedy  sme  poslali do fabriky trochu ironický e-mail, ktorý, okrem iného,  obsahoval  odsek o navarenej železničnej koľajnici. Jednoducho sme si  na to nemohli zvyknúť a zdalo sa nám, že dizajnovo sa to horšie ani nedalo spraviť.

Mýlili sme sa. O pár  týždňov predstavili svoje koncepty s integrovanou Shimano batériou aj iné, oveľa väčšie fabriky a veru neviem, kedy sme sa v predajni tak dobre pobavili za počítačom. Čo obrázok, to väčšia  tragikomédia. Trochu  nám  zavrel  ústa úspech elektrického Blizzarda na festivale v Lago di Garda. V preteku svetovej konkurencie vyprášil všetkých a do areálu Tatrovky v Kopřivnici doviezol zlato.


Zmena na dosah
Vývojové oddelenie nezaspalo, ani sa nevzdalo. Chlapci potichúčky pracovali za chrbtami všetkých posmeškárov a už  začiatkom jari 2019 sme sa mohli pár metrov previezť na prototype Blizzardu INT2. Konštruktéri sa vzdali batérie od Shimana, nahradili ju zdrojom rovnakej kapacity od Darfon, čím sa otvorili nové možnosti. Prekopali hlavnú rámovú rúru, uchytenie motora, malé zmeny má aj zadná stavba. Vo výsledku je to na hmotnosti rámu ušetrené viac ako kilo, vyššia pevnosť a  vyzerá oveľa lepšie – tak nejako „bicyklovejšie“.


Prvá jazda
Moje  prvé  dojmy z bicykla  boli rôzne. Človeka  najskôr dostanú tie  zdvihy,  aspoň mňa určite, keďže  jazdím hlavne cestu a XC. Mať vpredu 160 mm, vzadu 140 mm  je pre mňa niečo úplne nové. Pri pohľade na robustnosť bicykla príde žiletkárovi až ťažko, keď si predstaví, ako sa taký traktor môže vôbec vytrepať na vrchol nejakého trailu.

Kráľova hoľa

No stačí vysadnúť a všetky pochybnosti vyfúkne vietor. Ebike má klasicky 3 režimy podpory: EKO, TRAIL a BOOST. Potom je ešte off a režim Walk – o tom neskôr. Už v režime EKO som mal pocit, akoby  tých 23 kg pod mnou niekde zmizlo. Po asfalte, v miernom kopci sa dá bez problémov fičať rýchlosťou 15-20 km/h. Veď pod kapotou (pod rámom) sa nachádza to najlepšie, čo šikmookí vyvinuli – motor s označením E8000, normálnym výkonom 250 W  (maximálnym až 500 W!!) a max. krútiacim momentom 70 Nm. V kombinácií s 12-rýchlostnou XTR sadou už tomu naozaj nič nechýba.

TRAIL a trinásta komnata ortodoxných cyklistov
Režim TRAIL mi stačilo využívať výlučne v ťažkom teréne a krutom stúpaní. Tu sa človek naučí jednu dôležitú vec. Keďže jazdím cyklistiku závodne, rád používam ťažkú, či silovú kadenciu. Ak však chcete, aby vám motor čo najviac pomohol, je potrebné zvoliť väčšiu kadenciu, minimálne 90 ot/min. Vtedy zbadáte to práve orechové, tú pravú radosť z ebiku :).

V tomto režime a so správnou technikou vyleziete  už prakticky kdekoľvek.

V tomto režime a so správnou technikou vyleziete  už prakticky kdekoľvek.

Režim BOOST je trinásta komnata ortodoxných cyklistov. Stále cítim, ako veľmi som zhrešil už len vysadnutím na tento diablov stroj. A to som si  ešte dovolil  zapnúť  vyšší stupeň podpory! Z môjho pohľadu je to však taká Boost zábavka. V ťažkom a technickom teréne je ebike niekedy až neovládateľný, ťažko sa volí stopa, človek stráca rovnováhu. Pokiaľ ale chcete urobiť dojem na parťákov, tak väčšieho frajera nebude. Na ceste, lesnej ceste alebo prakticky všade, kde plynulej jazde nebránia voľné burgovce, či korene stromov, väčšieho frajera nezahrá nik :).

 

To potlačím…
Keď ho už tu máme, nesmieme zabudnúť na Power Walk Assist – teda podporu pri tlačení bicykla, čo sa pri váhe bicykla 23 kg môže občas hodiť. Pretože žiadna vec sveta nie je bez chýb, objavujeme aj na tomto stroji dokonalostí nejaký ten nedostatok. Je ním  riešenie režimu Walk. Podržím spodné tlačidlo, na displeji sa rozsvieti modrý Walk a – nič. Čo ti hrabe? Skúsim to ešte raz, výsledok je rovnaký. Až potom zistím, že keď chcem dať bicykel do pohybu, musím tlačidlo na riadidlách držať neustále.

Bicykel sa do kopca poberie neochotne, tempom dôchodcu, no to stále nie je to najhoršie. V strmom teréne sa zadné koleso s pokojom Angličana pretáča na mieste a ani plášť sa netvári, že by sa chcel niečoho chytiť a vyriešiť tak túto situáciu.  Rozhodne najhoršia je  nutnosť držať to tlačidlo. Po piatich minútach by som toho Japonca uviazal o strom a ruky mu lámal v kazete.  Výlet končí tým, že po hodine tlačenia mi dôjde voda aj sily, zatiaľ čo batéria je stále plná, pretože sme sa s režimom neskamarátili.

Poďme dole
Počul som už veľa názorov, ako si každý sťažuje na ebike v zjazde. S týmto tvrdením sa až tak nestotožňujem. Tento ebike by som v ťažkom teréne (strmé, skalnaté, korenisté úseky) prirovnal k žehličke. Pravdupovediac, pri takých zdvihoch sa ani netreba čudovať, váha bicykla tomu niekedy ešte dopomohla. Stačí len pustiť zo seba strach a bike už väčšinu práce odvedie za vás. Šantenie na upravených/umelých trailoch bolo čosi iné. Pri prechodoch z klopenky do klopenky, pri hravých skokoch – tam už mne, ako jazdcovi, ktorý je zvyknutý na 9,5 kg stroj, niečo nesedí. Ale stále si myslím, že jazdec si na to dokáže zvyknúť a po určitom čase by sa tento problém vedel vytratiť. Brzdný účinok XTRkových bŕzd je jedna báseň a 203 mm kotúče vytláčajú oči z jamiek. Sériový bicykel však bude  od výroby osadený „len“ sadou XT.

 

Kde sme sa nezohrali
Asi najnepríjemnejšie bolo jazdenie na “šľapavých” trailoch, kde idete chvíľku dole, trošíčka hore a zas dolu, no nie prudko, iba tak, že vyšplháte na 30 km v hodine. Ebikev stúpaniach výborne akceleruje, no po presiahnutí rýchlosti 25 km/h sa podpora vypne. Človek má zrazu  pocit, akoby ho bicykel začal brzdiť.  Každopádne je tento ebike stavaný hlavne do poriadne tvrdého terénu a nie na hocijaké pasienky. Pre mňa bol za ten týždeň doslova strojom na zážitky. Tento Blizzard mi ukázal miesta, kde by som sa s bežným bicyklom len ťažko odhodlal ísť. Takže pokiaľ ste nadšenec adrenalínového jazdenia vo voľnej  prírode a nerobí vám problém väčšia investícia  do zážitkov, tak je tento ebike ako stvorený pre vás :).

VÝHODY
– odolná terénna mašina a top komponenty
– batéria sa dá jednoducho vybrať z rámu a nabiť mimo bicykla, čo u mnohých značiek pri integrovaní absentuje

NEVÝHODY
– k batérii Darfone je nabíjačka podstatne väčšia ako k Shimano
– na rok 2020 nízka kapacita batérie
– tlmič sa nedá úplne uzamknúť

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *