Porovnania a recenzie

TEST: Lapierre ProRace SAT 7.9

Zima u nás úraduje “v plnom prúde”. Až tak, že sa nevieme rozhodnúť, či namiesto lyží nevytiahnuť radšej bajky. Ešte pred novým rokom som pozeral dlhodobejšie predpovede
počasia a pri ponuke značky Lapierre otestovať nový bajk som ani na sekundu neváhal.

ProRace sú stavané pre poctivé novodobé jazdenie

Rada ProRace SAT obsahuje 5 pretekárskych HT modelov. Do testu nám konkrétne zavítal nový HT model Lapierre ProRace SAT 7.9 na sezónu 2020. Už pri prvom pohľade naň je zrejmé, že pôjde o celkom rýchleho spoločníka na lesné radovánky. Modely ProRace sú stavané pre poctivé novodobé jazdenie a pretekanie v rozmanitom teréne. Novodobé – mám na mysli, tvrdé a ťažké naháňačky po rockgardenoch a koreňoch. A je úplne jedno, či hore alebo dolu kopcom.

Označenie modelov rady ProRace SAT spočíva v tom, že prvé číslo (5, 6, ..9) určuje model – to znamená, čím vyšší, tým lepšie komponenty a číslo za bodkou označuje veľkosť kolies (9 = 29 palcov).

 

Výrobca (podobne ako Trek, Ghost,..) sa snaží tlačiť na komfort u hardtailov a priblížiť sa čo najviac k pocitu jazdenia na fulle. Tým sa dajú docieliť lepšie jazdné vlastnosti pri zdolávaní maratónskych trás, XC okruhov a to s dosiahnutím rýchlejších časov.

Zázračný kus gumy SAT
Hardtaily od tejto značky sa od ostaných značiek odlišujú predovšetkým jediným kusom gumy, alebo skôr elastomerom, ktorý je vložený medzi hlavný rámový trojuholník a zadné vzpery. Je nazývaný SAT – Shock Absorption Technology (v preklade = technológia pohlcujúca nárazy). Tento prvok prebrali xcéčkové MTBéčka z cestných bajkov tohto francúzskeho výrobcu. Super, hoci v prvej chvíli som si myslel, že to len niekto zabudol odlepiť izolačku :).

Výbava = funkčnosť a kvalita
Karbónový rám ohádzaný pohonom od Shimano XT, 32-zubovým jednoprevodníkom so stredom Pressfit a 12 rýchlostnou kazetou SLX rozsahu 10-51 zubov. Všetko pod kontrolou radenia od SLX spolu hrá pekne, plynule a ticho. Nové XT brdzy spolu s kotúčmi 180mm/160mm robia z jazdenia dobrý pocit nielen v lete, ale aj v zime. Vpredu vidlica FOX 32 STEP CAST PERFORMANCE 100mm zaisťuje kvalitný chod v teréne a BOOST je umiestnený vpredu aj vzadu – pre dosiahnutie väčšej tuhosti bicykla.

Výrobca navyše už rovno nahodil aj vodítko na reťaz, takže máte o starosť menej. Všetko je to naskladané na kvalitných vypletaných kolesách MAVIC s tuhým ráfikom Crossmax, obuté vpredu na Maxxis Ardent 2.25 a vzadu na Maxxis Ikon 2.2. Kolesá sú už dodávané s nainštalovanou bezdušovou páskou.

 

Na bicykli
Po nasadnutí na bajk ma trochu zaskočil pocit z geometrie bicykla. Podľa tabuľky od výrobcu je veľkosť L pre jazdcov od 176 cm do 186 cm. Pre mňa osobne (181,5 cm) REACH veľkosti 437 mm a predstavcom 70 mm bola už hranica. Preto odporúčam pred kúpou starostlivo si vyskúšať veľkosť bicykla a nespoliehať sa len na tabuľky. V porovnaní s geometriou u Lectora od Ghostu, ktorý som jazdil minulú sezónu je to síce rozdiel pár milimetrov, no konečný efekt z posedu bicykla je úplne iný. Kým z Lectora bolo cítiť extrémnu ľahkosť a agresivitu, Prorace SAT vyvoláva skôr lepší pocit z pohodlia a ovládania.

Hurá, pretek.  
Pri samotnom jazdení predovšetkým dominoval, tak ako som už spomenul, pocit z komfortu. Ten som poriadne vyskúšal až na Cyklonáreze – na sobotňajšom preteku na nás čakala 40 km dlhá trasa po veľmi rozmanitom a ťažkom teréne. Trať po ráznom oteplení zmenila jemne zasnežené zvážnice na tvrdý kostrbatý terén. Jazdiť na zamrznutých stopách od traktora, tvrdých namrznutých koreňoch nie je nič príjemné, a  práve tu som najviac ocenil technológiu SAT.

Tlmenie nepríjemných nárazov ušetrí nielen energiu jazdca, ale určite aj chuť a zadok. Až v takomto teréne a pri dlhej jazde pochopíte, že technológia SAT nie je len marketingový ťah, ale naozaj funguje.

Okrem preteku  Ford Cyklonárez , kde sme, mimochodom, s Lapierrom zobrali zlato v oboch dňoch preteku, som cez túto zimu stihol ešte pár rýchlych švihov, kam to sneh dovolil. A veru, vedel som si to s ním skutočne užiť. Nielen po nejakých kostrbatých šotolinkách a zvážniciach, kde som sa stále obzeral na zadné koleso, či náhodou nemám defekt, pretože SAT žehlil terén parádne – aj bez podhustenia pneumatík.

Nestratil sa ani v strmších turistických chodníkoch, kde som si tiež prišiel na svoje. Samozrejme, aj vďaka Foxe a XT brzdám, ktoré dovoľujú posunúť prah strachu o čosi ďalej. Popravde, ani ma veľmi netrápilo, že skialpy stále trčali doma.

Áno, či nie?
Samotná agresívna geometria dodáva dobrý pocit z jazdenia. Bajk vie byť obratný a hravý, len mu to musíte dovoliť. Híkať radosťou až tak nebudete v dlhších stúpaniach po asfalte, na váhu 11 kg sa jednoducho niekedy zabudnúť nedá a už vôbec nie na pretekoch, ak pomýšľate aj na nejaké to umiestnenie. Taktiež sa určite nájdu ľudia, ktorí si povedia, že za rovnakú cenu sa dá zohnať aj o kilo ľahší spoločník. Je to pravda.

Doba sa však posunula a určite sú aj jazdci, ktorí nehrajú na gramy, ale zaujímajú ich moderné technológie, jedinečnosť, dizajn, či tradícia a to je práve to, v čom tento bajk vyniká. Z môjho pohľadu naozaj palec hore, je to univerzálny bicykel s osadením, ktoré bude bez porúch slúžiť ešte vašim vnúčatám. Môžete s ním absolvovať rodinný výlet, tréning aj maratóny. Ale ak máte silné pretekárske ambície a plánujete stáť na štarte aj v cieli v prvej lajne, potom odporúčam vyšší model, ktorý som si sám objednal a spolu budeme ťahať sezónu 2020. Špeciálne u testovaného modelu 7.9 kvitujem osadenie bicykla spoľahlivými komponentami, ktorých, keď to raz príde, výmena či servis nebudú prehnane drahé.

PLUSY:                                                          
– SAT                                                                  
– Agresívna geometria
– Dizajn
– Osadenie spoľahlivými komponentami

MÍNUSY:
– Hmotnosť

 

Related Posts

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *