Porovnania a recenzie

TEST: Yeti SB 130 – ruky hore!

TEST: Yeti SB 130 C1 2019

Značku Yeti ani netreba veľmi predstavovať. Ak sa po tejto vete cítiš neisto, vieš toho o bajkovaní ešte málo. Ostatní správni bajkeri hneď spozornejú,  keď sa v ich blízkosti zjaví tento „tvor“. Medzi bicyklami je to niečo ako Porsche medzi autami –  ak nie viac.

Prichádza spoza veľkej mláky, konkrétne z  Golden Colorado v USA.

Prichádza spoza veľkej mláky, konkrétne z  Golden Colorado v USA. Podobne ďaleko sú bežným Slovákom vzdialené aj ceny týchto klenotov. Azda práve preto ich tu až tak veľa nevidieť. Pýtaš sa, čím je tento bajk výnimočný oproti ostatným?  Je to vďaka jedinečnému prepákovaniu s patentom, ktorý vlastní iba Yeti, vďaka čisto karbónovým rámom, vďaka detailnej ručnej práci. Je to skutočne exkluzívna hračka.

Kód zbrane SB130C1
Transportér s týmto označením by mal spĺňať  všetky potreby cyklistu pohybujúceho sa v miestach, kam ešte nedorazili cestári. Pre spresnenie: 130 ti napovie, koľko zdvihu máš pod zadkom a C1 je typ použitého materiálu s osadením k rámu. Tento model si môžeš vybrať dokonca v dvoch variantoch. Ak by sa ti 6200 EUR  za C1 zdalo primálo, máš aj druhú možnosť: T/Turq vyrazí cenou dych aj odolnejším. T-éčko je ľahší a odolnejší variant od C1.  A samozrejme, nekresťansky drahší.

Ako sme už vo videu spomenuli, geoška a ohádzanie bicykla by mali zaručiť dostatočný komfort  pri dlhých výšľapoch,  aj v zjazdoch. Špecifickú tyrkysovú farbu sme síce nevychytali, no krásny matný karbón nám tiež padol do oka.

Dosť bolo omáčky! Poďme na reálnu skúsenosť!
Hneď po vybratí zo škatule ma sklamali brzdy. Keďže sme dostali  len základnú verziu, nachádzame na nej „len“ brzdy Sram Guide R. Z vlastných skúseností viem, že to nie sú úplné braky, no majú svoje muchy. Bicykel po rozbehnutí zastavia –  o tom žiadne diskusie! Sú dokonca 4 piestové, no pri dlhších zjazdoch začínajú vädnúť a prestávajú mať potrebnú účinnosť. Na zábavnom traili, kde netreba veľmi brzdiť im nemožno nič vytknúť. Keby však  bolo na mne, volil by som minimálne o radu vyššie RS,  prípadne šimaňácke XT – tieto už, samozrejme, na vyššom modely SBčka nájdeš.

 

Vidlica Fox 36/150mm Performance pridá pár gramov navyše, no v teréne si budeš krochkať blahom. Vidlici parádne sekunduje tlmič Fox DPX2 v prízvučnej 130tke, tiež vo verzii Performance. Odpruženie má 3 polohy, a tak sa v základe  už nemusíš trápiť natriasaním. Propedal popapá, čo má a ak niečo nestihne zožrať, dorieši to switch.

Parádnou vychytávkou, ktorú hneď oceníš,  je  ochrana rámu zachádzajúca až ku kolesu, zabraňujúca  buchotaniu reťaze. Môžeš si byť 100percentne istý, že ani rám nebude mať ani ťukanec od odletujúcich skál vďaka pogumovaniu na spodnej rámovej trubke. Nami testovaný model je navyše na miestach najviac náchylných na škrabance opatrený nalepenou priehľadnou fóliou, čo by mohla byť zaujímavá inšpirácia pre ochranu bajku aj po zakúpení fungláča. Vrátim sa ešte k spodnej rámovej trubke. Oproti starším modelom sa z jej spodnej strany presunul aj úchyt košíka na fľašu. Po novom ho nájdete pekne pod tlmičom, kam bez problémov pod expanzku vlezie fľaška a tak už viac nemusíte pred pitím zo “sosáka” utierať kravské hovná nahádzané od kolesa.

 

GX Eagle od šaltra cez kľuky až po radenie.
Orol ti pomôže vzletieť do výšin, a to nie len pomocou 12 rýchlostnej 50 zubovej kazety, ale aj neštandardným prevodníkom s 30-timi zubami. Pri jazde do kopca bolo pár gramov navyše u Céčka cítiť, no práve vďaka prevodom zvládal Yeti aj prudké stúpania s ľahkosťou.

K celkovému pocitu pri výšľape musím ešte podotknúť, že sedlová trubka je geometriou rámu umiestnená viac vpred a tak sa cítiš  viac nad bicyklom, nie za ním.  Tak je to správne, pretože pri zjazde sedlo nezavadzia. Môžeš s telom a ťažiskom pracovať v strmých zjazdoch priamo nad zadným kolesom, bez kontaktu so sedlom. Teleskopka Transfer od Foxu funguje super,  nevýhodou je pre mňa len ťažší chod páčky. K poctivo menšiemu rámu prihodili borci v dielničke na 130tku 29tky a tak do celkového dojmu všetko vzájomne zapadá ako puzzle.

Zmena sklonu
Rolujem to dole kopcom a už len výskam od vzrušenia. Plášte od Maxxisu sú síce ťažšie, no bez duší a majú dobrý vzor. Svižná jazda trailom je  priam orgazmus. Až tu sa ukazuje, aký Yeti v skutočnosti je! Pevné boostové DTčká M1900 znesú veľa. Pri manévrovaní je bicykel hravý aj napriek 29tkovým kolesám, ktorými je C1 osadené. Kam zatočím, tam bicykel bez váhania zamieri bez zbytočného prehovárania, povedal by som, že nemá limity. Pri zmene smeru ani tak nejde o to, či to Yeti zvládne, ale skôr o to, či sa na ňom udrží jazdec.

Rýchlu jazdu Yeti priam miluje.

Naplno pociťujem prepákovanie switch infinity. Pri prejazde zákrutou mám pocit, akoby som stál na pevňáku, no odpruženie zároveň plnohodnotne funguje. Žiadne zbytočné zanáranie, žiadna strata rýchlosti. Tu spoznáte aj kľúčové momenty, kedy tento rám funguje naplno. Rýchlu jazdu Yeti priam miluje. Aj napriek tomu, že mám dočinenia s jednočapom, alebo presnejšie virtuálom, patrične mi dáva najavo, že čím menej brzdím, tým viac si jazdu užívam.

Bicykel som preveril na rýchlych fun trailoch,  aj na celodenných výjazdoch v horách. Na moje prekvapenie som nemal problém ani s menším zdvihom vzadu. Výšľapy aj zjazdy zvládal tlmič bravúrne, pri dorazoch odviedli svoju prácu väčšie kolesá. Aj keď  mnou testovaný model je základ celej rady SB130,  už na prvý  pohľad  je jasné, že neplatíte len za značku, ale aj kvalitu! Slovné spojenie „základný model“ je v tomto prípade dosť smiešne, keďže niektoré iné značky sa so svojimi top modelmi ani len nepribližujú tomuto základu.

Ak si dostal chuť na Yetiho, mal by si mať v ponožke aspoň šesť litrov. V spleti modelov však môžeš rozbiť aj viac ako desať litrov. Za tieto prachy dostaneš nálož poriadnej výbavy okorenenej dávkou splnených snov. Potom už len stačí v sebe prepnúť race mood a každý trail sa stane zážitkom.

VÝHODY:
– vzhľadom na najnižšiu verziu, slušná výbava
– napriek menšiemu zdvihu minimálna strata komfortu
– jedinečné prepákovanie
– miesto pre košík na fľašu

NEVÝHODY:
-uvítal by som vyššiu radu bŕzd
– ťažké plášte
– musíme ho vrátiť

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *